Ripjakt

Thursday, October 27, 2005

U 137


Körtlarna har lagt sina vapen och slaget är över...kanske även kriget. Ja, jag mår kanon idag! Klara förbättringar på alla fronter. Fira? Gärna, men utan alkohål, ingen skål. Så jag klipper mig istället och äter glass med kolasås. Jajamen.

Och för gangsterfans så kan de fira John Gottis födelsedag som infaller idag. Och eftersom jag nyss lyssnat på Dylans "Joey", om en gangster, känner jag mig lätt manad att tala om Gotti...för en kort stund i alla fall. Mannen var ju elak!

Han föddes 1940 och var en av fem bröder vilka alla gick in i den organiserade brottsligheten, och där Gotti gick längst. Han var en hård man. En soldat. En gatans tiger. Han mördade på uppdrag av Gambinofamiljen och hade fortsatt så ifall hans grupp inte hade blivit avslöjade av familjen när de "illegalt" sålde droger. Gotti gick direkt mot strupen och sköt familjens överhuvud Paul Castellano 1985.
Som Gambinos gudfader blev han ofta kallas Dapper Don, då han framträdde i skräddarsydda designerkostymer och älskade mediernas uppmärksamhet. Han blev populär i sitt kvarter i Queens då han höll stora partyn och anordnade storslagna fyrverkerier samt höll brottsligheten låg...han var ej heller främmande för att skaka hand med turister och upplåta sitt prydliga ansikte åt fotografer.
Han undvek länge rättvisan med hjälp av hot, mutor och mullvader inom polisen...men efter lång elektronisk övervakning kunde FBI snärja honom genom ett vittnesmål (Sammy the Bull) och 1990 sändes han till Marion, IL för att spendera resten av sitt liv i isolering.
John Gotti avled den 10 juni 2002 av strupcancer och begravdes i Queens.

Även New Yorks tunnelbanesystem föddes idag, 1904.

Jag har bara få sidor kvar av Brokeback Mountain och tänker läsa ut dem idag. Yes.

N har kommit hem. Väcker lite minnen. Bra.


/J

0 Comments:

Post a Comment

<< Home