Ripjakt

Sunday, March 18, 2007

Who's watching the SAAB factory?


8/7 11.30

Portieren bobbar sig med italienska. Ja, ja det heter domini.
Städerskorna skrattar åt mig. Just snyggt. Den dagen de tattarna
skrubbat och fejat ihop till en Sverigeresa sammanfaller
antagligen med min pension.
"Ha, ha...yes, sí. Domini. Sunday, yes. I get it now."

Rövhål.

12.00

Dricker ett för mig nytt, icke kolsyrat, källvatten på en ny sylta.
Briljant, kristallklart och ändå med en lätt porlande sensation
för tungan. Kan vara jag som är bakis bara. Är det relativt?
Jag tycker inte det.

12.15

Dagens tonfiskrapport.
1. Tokyo har samma prisnivå på denna fisk som boden i Lomma.
2. Tonfiskbeståndet i Medelhavet har kollapsat. Utrotning förestående.
3. 100% av Kroatiens tonfisk är "farm fattened" i enorma burar.
4. Toro = Rå, fet tonfisk (jap)
5. Stekt tonfisk är en av de mest överskattade rätterna
6. Medelvikten på en tonfisk trålad år 2006 är 25 kg.
År 1985 hade samma fisk(!) vägt 150 kg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home