Ripjakt

Sunday, April 29, 2007

Dirty old town


Ett kortare inlägg som inom en dag eller två kommer att följas av en närstudie i vindrickande. Okynnesdrickande hade vissa sagt men de har ändå aldrig något vettigt att säga.


Var på galleri Peep på disponentgatan i Malmö och såg Lena Johanssons examensarbete. Fick i sydsvenskan syn på en frimärksstor bild från en målning av henne och fick ett pirrande sug i magen. Väl på plats kunde jag konstatera att det var väl värt resan. Obehagliga, vackra bilder på kvinnor i situationer man kan undra över länge. Den unga kvinnan bredvid mig talade om för mig att de var offer men jag vet inte om jag höll med. De var unga och människor, men mest tydligt kvinnor på platser alla kvinnor hamnar i. I tankevärlden, ibland i livet. Såg inga män på bilderna men de fanns närvarande...lite hotfullt. Utsatthet utrönde jag. Hade gärna satt upp ett verk på väggen...värkte sen efter ett glas vin och en bit kött. Gott.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home