Ripjakt

Tuesday, January 02, 2007

Hing, hang, hung...(plague time for little one's)


Den andre januari och jag tar en taxi till Malmö för att möta min far, men mest för att tillsammans med honom se Night of the hunter. Den enda film Charles Laughton regisserar och därför enda gången han regisserar Robert Mitchum och Shelley Winters...
The clerk har en överviktig dotter till hjälp och han verkar bortkommen när mina dagars upphovsman pratar fotboll...inte bortkommen i den mening att han inte vet, bara bortkommen.
Sitter själv på en bänk och betraktar en klassisk filmplansch av Fellinis 8 ½. Bredvid mig sitter en lika klassisk figur; ensam äldre man som vill säga något, antagligen en hel del. Till mig säger han:
"Varför skrev han inte bara 9?"
J svarar:
"Han saknade en del."
Gubben återkommer:
*skratt* "Du och jag är rätt lika!"
Jag undrar stilla varför jag alltid attraherar personer som dessa. Svaret ligger nog i att jag måste vara lustig. Kul är det inte.
Shelley Winters har en speciell röst och jag minns henne bl. a. från en Kubrickfilm jag nyligen sett. Hon var fåfäng och lättmanipulerad även där. Hon sitter död i en bil till skillnad från att dö av en bil i den. Hennes kontakt till de egna barnen var dålig i båda. Hon är gift med Ben Harper i Laughtonfilmen...en rånmördare, men jag såg ju alltid Harper som rättfärdig till karaktären: "Forever always seems to be around when it begins, but forever never seems to be around when it ends"
Men för dig kan jag vänta ett tag...senhorita...kanske för alltid
Mitchums karaktär har Love och Hate tatuerat på sin högra resp. vänstra hand...Well Spike Lee, som Picasso sade: "Bad artists copy, great artists steal."
På hela taget en riktigt bra film, denna Trasdockan som den här hette...förbjuden fram till -58... -55 när filmen släpptes såg min far Lady & Lufsen på samma teater. I filmen hängs minst en man och när det sker inser jag att hängningar blivit denna veckas tema.
Jag såg Capote...hängning. Jag såg ett grynigt tvärsnitt av verkligheten...hängning. Jag såg Night of the hunter...hängning.


Men jag har mina tankar på annan ort...så.

...godnatt...och du...sen...ja

0 Comments:

Post a Comment

<< Home