Ripjakt

Sunday, December 25, 2005

Veni, Vidi, Vici....(en triol i fläckar)


Om vi summerar årets jul så blir det en bock i boken om lugna, sköna och inte alltför bakfulla julaftnar. Vaknar i ett fröjdefullt töcken och släpar mig runt i lägenheten till It's a Shame (Detroit Spinners) innan jag rumlar mot bussen...får en gratis kopp på Bönan och några choklad...jag bryter samman...Chestnuts roastin' on an open fire...vänder blicken från mitt mål i södra delarna av Lomma och ser bussen försvinna runt hörnet...Sunday, Bloody Sunday och jag skuttar ner mot hamnens baksida (eller är det framstjärt) för att hälsa...Kjell sitter i sin pittoreska hodda och avslutar sin andra Irish Coffee, Carsten är game...själv tar det mig två röda och groggen är inkingad i min hand..."Jag glömmer det aaaaldrig J, när Irene och jag (Kjell) var på sån buffe med svärföräldrarna (hans) och vi har hatt i oss en två (visst!) snaps...så börjar svärmor skruva po saj och klaga...men det var inge sånnt J, det skall du veta. Vi var inte fylla! Garanterat! Så sä'r gobbajäveln att han ska ha riisengröd och reser saj o hämta. Så när han kommer tibaka o äder spottar den gobben o svär: Det var det värsta skit jag nånsin ätit! Så jag lutar mig över o ser att det är lutfisk som gobben öst saftsås på, o hans kärring blir skogstokig och skriker: Nu har ni förstört julen med ert supande!!!"...Jag tröttnar på Kjell och kliver in i fiskaffären...Stefan snackar om kvällens fylla...kaffet är hett och julen rosar mina kinder...får lite stånd...Make You Feel That Way (Blackalicious)....Går mot hemmet i sällskap med Johan och chefen...far och syster i Saab 9-5 combi kör förbi mig...syster: "Där går han" far: "Det är inte han"...syster: "Det är ju min bror"....far: "nej".........Johannes: "Vem är jag?"...................mot kyrkogården för att stjäla lite blommor till våra döingar i släkten...ett stilla regn och a little rain never hurt no one....Julbord och en tjurigt hungrig bror...Alicia är där, snygg....Juliana följde med....jag är förkrossad och gråter när jag skriver om henne...hon är Gudsbevis och intyg på att mitt liv är en seriemördares...Sill från Abba men mammas är en killer och heminlagd vinner....vi missar Kalle men han saknar inte oss då han inte förstår de värden vi delar och bygger...Jimmy Stewart....Helluva guy.............................mer sen.

/J


"Vi får inte glömma att älgen är en 1900-tals företeelse." - Carl-Jan Grankvist (Julafton, På spåret)

3 Comments:

  • At 12:53 AM, Blogger Marcus Grönwall said…

    "hon är Gudsbevis och intyg på att mitt liv är en seriemördares..."
    ren poesi, bror min, ren poesi.

     
  • At 12:54 AM, Blogger Marcus Grönwall said…

    förreten, kolla micromartin.blogspot.com
    "excalibur"-inlägget

     
  • At 1:28 AM, Blogger Martin said…

    Satte Vänersborg på 10 poängsnivån...Kamraters fästning bla bla. Carl-Jan var lysande som vanligt, kanske bäst någonsin i samband med älgsnacket.

     

Post a Comment

<< Home